Kommunikation

Forbundet eller ej

Det er spørgsmålet. Et billetsystem kan umiddelbart synes at være afhængigt af at man har en forbindelse til internettet/Server hvis man skal kontakte sin billetudbyder for at få undersøgt om billetten er gyldig.

Der er dog muligheder som kan overvejes så man opnår lidt fleksibilitet.

Offline:

Billetterne kan være nummererede på en måde der gør at man uden kommunikation til omverdnen kan afgøre om den med rimelighed kan godkendes eller ej. Den indbyggede værdi i stregkoden vil danne grundlag for intern validering.

SemiOnline:

Ved brug af intern hukommelse i kontrolenheden valideres først lokalt og kun indsender data til server når der er stabil forbindelse. Denne simple foranstaltning gør at man kan give adgang hvis internetforbindelsen er brudt. Det er naturligvis ikke perfekt, hvis billetten kun skal kunne bruges en gang eller hvis den på anden vis kan gøres ugyldig når der er flere adgange at kontrollere.

Når internetforbindelsen genoprettes, opsamles de scannede billetter i en kø til indrapportering. På den måde undgår man huller i statistikken over besøgende.

Online:

Ved en 100% online validering er man sikret en opdateret kontrol selv over flere adgangpunkter. Alle kontroller sker online og indenfor meget kort svartid.
Ofte ser vi dog at man ikke kan satse alene på denne model og skal have en fallback-løsning i tilfælde af nedbrud på kommunikationen.